torsdag 24. mars 2011

soft- shell crabs


I arbeidet med å utvikle nye sjømat/grill menyer kom jeg over en oppskrift på grillet krabbe, vanlig krabbe einer seg ikke for grilling, men når de nettopp har skiftet skall er skallet helt mykt og den kan grilles og spises hele. På Vung Tau i Kristiansand fant jeg slike krabber de kommer fra New Zealand og er helt ferdig renset dvs, gjeller, pave og de harde delene av munn og øyne er fjernet. Krabbene ble først marinert i en mignoette marinade av hvitvin og sjalottløk før jeg stekte dem i panne (grillen er fortsatt dekt av snø..) og servert med en god salat, saus av hvitvin, smør og masse dill og en god hvitvin. Veldig godt krabbene har hvidt delikat kjøtt og skallet blir sprøtt og godt. Man kan enten spise hele eller enkelt rense ut kjøttet.

1 kommentar:

  1. hei! jeg var i vietnam og fikk nydelig grillet krabbe..den var delt i to og klørne var knust først, jeg hadde tenkt prøve dette selv i sommer..og googlet og fant din blogg. hva mener du med at vanlige krabber ikke egner seg for grilling?? var det ikke vanlig krabbe jeg fikk??kommer jeg til å forgifte hele selskapet?? blir veldig glad hvis du svarer meg da jeg har prøvd høre rundt og ikke funnet noen som har erfaring med dette! mvh irja.

    SvarSlett