mandag 23. september 2019

Julebordmeny
2019



Juleribbe og pinnekjøtt:

Tradisjonell norsk julemat med prisbelønt pinnekjøtt fra Hovdengård og medisterkaker laget etter en gammel familie oppskrift. 

Sprøstekt juleribbe, med svisker og epler.
Tante Alvildes Medisterkaker.
Medisterpølser.
Hjemmelaget saus på Ribbesjyen.
Rødkål kokt med sider og epler.
Dampa pinnekjøtt.
Kålrabistappe.
kokesjy.
Mandelpoter
Pris: Min 20 pers. 295kr/pers.


Juleribbe med medisterkaker og pølse:

Ribbe tilberedt på tradisjonelt vis med tilbehør. 

Sprøstekt juleribbe, med svisker og epler.
Tante Alvildes Medisterkaker.
Medisterpølser.
Hjemmelaget saus på Ribbesjyen.
Rødkål kokt med sider og epler.
Mandelkspoteter.
Pris: Min 20 pers: 255kr/pers
                                  
Pinnekjøtt og stappa
Selv om jeg er fra østlandet er pinnekjøtt noe jeg må ha minst en gang i jula!
Dampa pinnekjøtt av beste kvalitet fra Hovdengård.
Kålrabistappe.
kokesjy.
Mandelpoter
Pris: Min 20 pers: 300kr/pers.



Julemiddag med fransk-italiensk vri. 
Julemiddag der den tradisjonelle juleribba tilberedes som de gjør det i Italia og pinnekjøttet har funnet en fransk tvillingbror i andeconfit som har det samme salte møre kjøttet som gjør pinnekjøttet så godt. Poteter og grønnsaker er også presentert i en ny drakt.

Porchetta: svineribbe tilberedt på italiensk vis, ribben krydres med sitron, timian, rosmarin, fenikkel, salvie og hvitløk rulles opp og ovnsstekes. 
Confit de Canard: franskmennenes motstykke til pinnekjøtt. Andelår saltes over natten før de trekker i sitt eget fett til de er helt møre for så til sist og sprøstekes i ovnen.
Olivensaus  lagd på god kraft, tomat, rødvin og kalamataoliven.
Smørdampede asparges  bønner.
Rød radichio med honning og rosiner.
Grønn salat.
Focaciabrød.
Marinerte oliven.
Aioli.
Pris: min 20 pers 298kr/pers.




Kalkun med madeira saus:
Kalkun hører julen til og her er den tilberedt etter Eivind Helstrøms oppskrift som gir en saftig kalkun med smaksrikt tilbehør.
Kalkunbryst stekt på eget skrog.
Marsala saus kokt på lår og krås.
Petis pois på fransk maner med chjalottløk, panchetta og salvie.
Pom anna: skivede poteter bakt i ovn, kuttet i porsjonsstykker og stekes gylne til servering.
Waldorfsalat.
 Pris: Min 20 pers: 255kr/pers.


Desserter:
Et utvalg av tradisjonelle norske og europeiske desserter.

Hjemmelaget karamellpuding
    Min 20 pers: 70 kr/pers.

Sjokolademarquis
 Fransk sjokolade mous med pisket krem, bringebærsaus og karammeliserte hasslenøtter. 
 Min 20 pers: 70kr/pers.


Ris A La Mande:
Riskrem med skåldede mandler og kirsebærsaus.
Min 20 pers: 65kr/pers.

Panacotta med multer og mandelflarn
Min  20 pers: 70kr/pers.

Sylta pære med sjokoladedelice:
Servert med pisket krem og rista hasselnøtter.
Min 20 pers: 90kr/pers.

Hjemmelaget vaniljeis:
Med sjokoladedelice på nøttebunn, karameliserte hasselnøtter, bringebærculis og ingefærtuile.
Min  20 pers: 110kr/pers.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar